När kopiatorn går sönder eller spontant kooperativt lärande
Hur ett oväntat hinder kan bli till en lyckad lärupplevelse.
När kopiatorn går sönder eller spontant kooperativt lärande
Kopiatorn gick sönder och fredagens läsförståelselektion närmade sig obönhörligt. Fröken ville fortfarande ha lektionen som vanligt.
Fröken löste problemet med att skanna frågorna och projicera frågorna med hjälp av projektorn. Eleverna fick instruktionen att de fick sitta hur de ville i klassrummet och välja själv vem de ville arbeta med. Det var gemensam högläsning i klassen så att alla förstod vad texten handlade om samt ord och begrepp som behövde förklaras innan de tog itu med instuderingsfrågor.
Några elever ville sitta vid frökens skrivbord, andra elever satte sig framför projiceringen på sittkuddar, i grupp ståendes eller vid bord och diskuterade frågor och svar tillsammans.
Klassrummet sorlade av arbetsprat oavsett var de var. Elever som vanligtvis inte brukar välja att arbeta med varandra gjorde det idag på ett självklart sätt. Så oväntade problem kan ge nya möjligheter till att lära med och av varandra.
#kooperativtlarande #elevdelaktighet #differentieratlarande