Maria Lagnebratt är F–3-lärare och undervisar i årskurs 3. Här berättar Maria om hur det är att jobba på Växthusets skola.

Nära till naturen och familjär stämning

Här tar vi vara på närheten till naturen. Ibland har vi lektioner utomhus och det gillar eleverna. Vi har också bra undervisningslokaler, idrottshall och textil- och träslöjdssalar. Alla vet vilka alla är här på skolan och vi har en familjär stämning. Våra gemensamma rutiner och arbete kring bemötande ger en trygghet i vardagen för många. Vi kallar det Växthusmodellen.

Eleverna delaktiga genom kooperativt lärande

Vi jobbar med kooperativt lärande. Då arbetar eleverna tillsammans och lär av och med varandra. De får hålla i tyglarna och styra mycket själva, antingen två och två eller i större grupper. Jag stöttar upp och hjälper där det behövs. Alla är delaktiga, eleverna får koll på sin egen utveckling och de lär sig med alla sinnen.

Lär sig om sina rättigheter

I oktober firade vi FN-dagen med temat lika olika. Då pratade vi om barns rättigheter och att vi är lika men ändå olika. På en lapp fick eleverna kryssa i vad de tycker i olika frågor. Lappen tog de med ut på skolgården, minglade och hittade kompisar som tyckte lika och olika. Det blev härliga diskussioner. På vår skola möts elever med olika etnisk bakgrund. De utbyter erfarenheter och lär mycket av varandra, även till vardags.

Rebecca Grzechnik

Lärare

"Vår skola är omgiven av härlig natur och vi är mycket utomhus."

Läs intervjun med Rebecca

Rayan El Hariri

Elev, årskurs 1

"Vi brukar hjälpas åt och samarbetar ofta två och två."

Läs intervjun med Rayan

Elis Scodavolpe

Elev, årskurs 3

"Jag gillar att gå på Växthusets skola för vi gör roliga projekt och testar på olika saker."

Läs intervjun med Elis

Khadijeh Hossaini

Elev, årskurs 1

"Det bästa med Växthusets skola är att jag har många kompisar här."

Läs intervjun med Khadijeh